۲۱ نکته مهم که کاش زودتر در شغل مهندسی نرم‌افزار می‌دانستم
۱۴۰۰/۱۱/۱۰ تاریخ انتشار

۲۱ نکته مهم درباره برنامه‌نویسی که باید در شروع کار بدانید:

1. یک زبان برنامه‌نویسی انتخاب کنید.

تعداد بالای زبان‌های برنامه‌نویسی باورکردنی نیست؛ اما مسئله این‌ است که باید آهسته شروع کنید. هر بار یک چیز را انتخاب کنید و تا حد امکان تمرین کنید. سپس می‌توانید به سراغ بعدی بروید.

2. مفهوم برنامه‌نویسی را درک کنید.

ممکن است هنگام یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید وسوسه شوید که راه میان‌بر را انتخاب کنید. در حالی‌که استفاده از گوگل برای یافتن پاسخ‌ها اشکالی ندارد؛ قواعد را حفظ نکنید.
اگر قواعد را به‌خاطر نمی‌آورید ایرادی ندارد، اما به‌خاطر سپردن مفهوم ضروری است.

3. از آموزش‌های آنلاین استفاده کنید.

این کار واقعاً نجات‌دهنده است و یادگیری مهارت‌های جدید را آسان‌تر از همیشه می‌کند. چرا از آموزش‌ها استفاده کنیم؟

  • دیدگاه‌های متعددی را دریافت می‌کنید.
  • محدودیت زمانی وجود ندارد.
  • به شما کمک می‌کند سریع‌تر و موثرتر یاد بگیرید.

4. روزانه در برنامه خود ساعاتی را به یادگیری اختصاص دهید.

یادگیری روزانه آ‌‌‌‌‌‌نقدرها هم سخت نیست؛ ‌اما انجام آن در ابتدا دشوار است. یادگیری روزانه نیاز به تعهد و نظم زیادی دارد.

  • وبلاگ‌ها را بخوانید.
  • ویدیوهای آموزشی تماشا کنید.
  • به یادگیری چیزهای جدید و ساختن ادامه دهید.

5. تمرین، تمرین، تمرین!

ساخت پروژه‌های جانبی یا آزمایشی، میان‌بر اثبات شده‌ای برای تسلط در برنامه‌نویسی است. ضرب‌المثل «کار نیکو کردن از پر کردن است» بسیار درست است.‌ برای انجام باکیفیت کاری باید زمان بگذارید و تمرین کنید.

6. تسلیم نشوید!

شاید در شروع مسیر همه‌چیز به نفع شما نباشد. یکی از راه‌های تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس خوب این است که هرگز تسلیم نشوید. از این‌که چقدر سریع می‌توانید جدیدترین مفاهیم را یاد بگیرید ‌شگفت‌زده خواهید شد. شروع هر کاری همیشه سخت است.

7. سعی نکنید همه‌چیز را خودتان بسازید.

تا حد امکان از کتابخانه‌هایی استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند کارتان را آسان‌تر کنید؛ مگر این‌که لازم باشد همه چیز را در سطح ابتدایی نگه‌دارید.
لازم نیست هر راه‌حلی از ابتدا ساخته شود؛ بسته‌های آموزشی و کتابخانه‌های مختلف را در نظر داشته باشید.

8. استفاده از خط فرمان را بیاموزید.

یادگیری این برنامه بسیار مفید است و در واقع ساده‌تر از آن چیزی است که اکثر مردم فکر می‌کنند. اگر چه ممکن است در ابتدا پیچیده به‌نظر برسد اما زمانی که آن را یاد بگیرید بسیار آسان می‌شود. وقتی به آن مسلط شدید،‌ دیگر راه برگشتی وجود ندارد.

9. روی مهارت‌های ارتباطی خود کار کنید.

داشتن علم برنامه‌نویسی خوب است، اما اگر به مهارت‌های ارتباطی تسلط داشته باشید مستقیماً در میان ۵٪ برتر قرار خواهید گرفت.
نوشتن را تمرین کنید؛ این در درازمدت به شما کمک می‌کند. تسلط بر مهارت‌های ارتباطی به شما کمک می‌کند تا از بقیه متمایز شوید.

10. مجموعه‌ای اثرگذار از پروژه‌ها بسازید.

نشان دادن پروژه‌ها و کارتان بهترین وسیله برای جلب توجه است. چیزهایی یاد بگیرید و بسازید. با این روش‌ به‌راحتی از بقیه متمایز می‌شوید. این یک موقعیت دو سر برد است.

21 نکته مهم که کاش زودتر در شغل مهندسی نرم‌افزار می‌دانستم

11. مسیر خود را ثبت کنید.

درمورد یادگیری خود توییت کنید و از دیگران الهام بگیرید.
وبلاگ بنویسید. افراد زیادی هستند که امروز وارد این مسیر می‌شوند؛ قطعاً شما به آن‌ها انگیزه خواهید داد.

12. در حین یادگیری درآمد هم داشته باشید.

من در هنگام یادگیری ابزارهای بدون کد، بیشتر از ۷۵۰ دلار درآمد داشتم. اگر من توانستم پس شما هم می‌توانید.

13. اهداف کوچک تعریف کنید.

یادگیری هر نوع زبان و ساختار برنامه‌نویسی را شروع نکنید. هر بار یک مورد را در نظر بگیرید.‌ اهداف کوچک تعریف کنید و به آن‌ها تحقق بخشید. این رویکرد تقویت‌کننده نهایی اعتمادبه‌نفس است. اهدافی را برای بهبود توانایی و بهره‌وری تعیین کنید.

14. هیچ مسیر واحدی وجود ندارد.

در حین یادگیری سعی نکنید روش کسی را دنبال کنید. شما می‌توانید روش خود را داشته باشید. برخی چیزها ممکن است برای شما کارساز نباشد اما برای دیگران کارایی داشته باشد. به‌جای نگرانی در مورد دیگران، روی هر چیزی که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید، تمرکز کنید.  

15. از درخواست کمک نترسید.

در حین یادگیری اگر سوالی داشتید با دوستان یا مربیان خود تماس بگیرید. حتا اگر سوالات احمقانه‌ای دارید هم از پرسیدن خجالت نکشید. این احتمالاً سریع‌ترین راه برای حل تردیدهای شما و حرکت به جلو است.

16. خود را به چالش بکشید.

با دیگران رقابت نکنید؛‌ با خودتان رقابت کنید و ببینید در طول زمان چقدر پیشرفت کرده‌اید. مقایسه کردن خود با دیگران انگیزه شما را از بین می‌برد و موانع زیادی را بر سر راه شما قرار می‌دهد.

17. اصول اولیه را بیاموزید و برنامه‌های کاربردی ساده بسازید.

هر چه برنامه‌های ساده بیشتری بسازید، پایه شما قوی‌تر می‌شود. اگر برای درک بهتر مفاهیم بیشتر روی نمونه‌های ساختاری تمرکز کنید، به‌معنای واقعی کلمه غیرقابل توقف می‌شوید.

18. از صحبت‌های منفی خودداری کنید.

همه روزها مثل هم نیستند. بعضی روزها ممکن است نخواهید ادامه دهید چون شاید کارها به‌نفع شما پیش نرود. استراحت کنید و قوی‌تر به کار خود برگردید. به‌یاد داشته باشید که برنامه‌نویسان هرگز تسلیم نمی‌شوند؛‌ همیشه یک راه‌حل وجود دارد.

19. به‌یاد داشته باشید که هیچ‌کس حرفه‌ای به دنیا نمی‌آید.

فقط داشتن ثبات و سخت‌کوشی است که شما را به یک حرفه‌ای تبدیل می‌کند. به سعی و تلاش خود ادامه دهید. هنگامی که در یک مقطع زمانی بارها و بارها کار واحدی را انجام می‌دهید، در کوتاه‌ترین زمان بر آن تسلط پیدا می‌کنید.

20. هیچ‌چیز به کار نمی‌آید مگر این‌که از آن‌ استفاده کنید.

تنها خواندن مستندات یا تماشای فیلم شما را به جایی نمی‌برد. روی هر آن‌چه خوانده‌اید کار کنید و درک کاملی از آن داشته باشید. تمرین، تسلط انسان را به سطح بالایی می‌رساند.

21. روی فرآیند تمرکز کنید؛‌ نه نتیجه.

از فرآیند یادگیری لذت ببرید. زیاد نگران آینده نباشید. هزاران کتابخانه و محیط‌کاری جدید در راه است. اگر پایه محکمی دارید،‌ یادگیری بقیه آن آسان است. از مسیر لذت ببرید و مثبت باشید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 12)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg